http://www.emailcashpro.com

TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Saturday, September 26, 2009

Vaksin Pencegah Kanser Pangkal Rahim


Kerajaan telah memutuskan bahawa mulai tahun depan remaja-remaja perempuan berumur 13 tahun akan diberikan vaksin untuk mencegah kanser pangkal rahim.Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai ketika mengumumkannya semalam memberitahu bahawa pemberian vaksin tersebut akan dilaksanakan di sekolah-sekolah menengah seluruh negara.



Difahamkan bahawa kanser pangkal rahim merupakan kanser kedua yang kerap dihidapi oleh golongan wanita di negara ini selepas kanser payudara.Berkaitan perkara tersebut,Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata:"Wanita Cina di negara ini mempunyai risiko yang lebih tinggi daripada wanita kaum lain iaitu 23.2 peratus berbanding India (16.4 peratus) dan Melayu (8.7 peratus).
Usaha kerajaan untuk memberi vaksin tersebut ialah sesuatu yang harus dipuji.Ia membuktikan bahawa kerajaan mengambil perhatian serius terhadap kesihatan golongan wanita di negara ini.

Pemberian vaksin tersebut secara percuma juga menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap pelajar-pelajar yang datang dari keluarga yang kurang berkemampuan untuk mendapatkannya disebabkan harganya yang agak mahal.Ini sememangnya bertepatan dengan slogan kerajaan 'Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan'.



No comments:

Post a Comment