TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Friday, September 25, 2009

Ops Sikap Gagal Penuhi Matlamat


Dalam Buletin Utama TV3 malam ni,saya tertarik dengan satu berita.Berita tersebut mengenai Ops Sikap ke-20 yang dijalankan oleh pihak polis sempena musim perayaan aidilfitri.Dalam berita tersebut,Ketua Polis Negara melahirkan kekecewaannya yang teramat sangat dengan kadar kematian yang disifatkannya terlalu tinggi.Sehingga semalam sahaja 210 kematian telah dicatatkan,sesuatu yang menunjukkan betapa kempen Ops Sikap telah gagal mencapai matlamatnya iaitu mengurangkan kemalangan jalanraya bersempena musim perayaan aidilfitri.

Semuanya berbalik kepada sikap pengguna jalanraya kita.Kalaupun kita berhati-hati di jalanraya tetapi orang lain tidak,tak guna jugak.Ada sahaja kemalangan yang berpunca dari kecuaian seorang pengguna jalanraya-memotong di garisan berkembar-sebagai contoh tetapi melibatkan pengguna2 jalanraya yang lain.Tak pasal-pasal beberapa nyawa yang tidak bersalah melayang begitu saja,hanya disebabkan sikap mementingkan diri dan tidak sabar seorang pengguna jalanraya yang 'BODOH'! Maka ramailah yang menangisi kehilangan orang yang tersayang.

Susah sangat ke nak bertimbangrasa dan berhemah di jalanraya?Walhal tempat yang dituju tu kat situ jugak,tak lari kemana pun.Kalau nak pandu laju2 sebab nak menunjuk-nunjuk kehebatan dan kecekapan membawa kereta,jalanraya bukan tempatnya,Tempatnya nun di litar sana tu.

Nyawa bukannya boleh ditukar ganti.Ia juga tidak boleh dibeli dengan wang berjuta mahupun berbilion ringgit.Bila dah hilang,ia tak akan kembali lagi.Kalaupun kita tak ambil berat akan diri kita,nyawa kita,sekurang-kurangnya ingatlah insan-insan yang menyayangi kita.

No comments:

Post a Comment