TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Friday, October 2, 2009

Suami isteri terkejut sejadah 'berdiri' sendiri

Pakcik Mohamad Shuhaimi, Mohd Zaki Saad (kanan), menunjukkan 'Sejadah Berdiri'. -Foto THE STAR oleh MUSTAFA AHMAD

BUKIT MERTAJAM: Sepasang suami isteri yang berselisih faham mengenai arah kiblat di rumah mereka di Taman Haji Mohd Amin, Permatang Pauh di sini terkejut apabila sejadah yang terdapat dalam salah sebuah bilik di kediaman mereka tiba-tiba 'berdiri' dengan sendiri malam tadi (1 Okt).

Pasangan Mohamad Shuhaimi Md Ilias dan Zainab Ramli masing-masing berusia 26 tahun menyedari kejadian ganjil berkenaan kira-kira pukul 9.30 malam dan masih lagi dalam keadaan demikian setakat 1.30 tengah hari.



Mohamad Shuhaimi yang bekerja di sebuah syarikat telekomunikasi di sini berkata sejadah berkenaan merupakan hantaran perkahwinan mereka dan ia digunakan sejak tiga tahun lepas.

Mohamad Shuhaimi Md Ilias (kanan) dengan isterinya, Zainab Ramli (kiri) dan anak perempuannya Puteri Kaira Balqisha menerangkan tentang arah 'kiblat' dan 'sejadah berdiri' di rumahnya.

"Sebelum ini kami tidak pernah berselisih faham mengenai arah kiblat di rumah dan ia mula menjadi pertikaian semalam selepas arah kiblat berbeza dengan apa digunakan masjid berhampiran rumah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Katanya ketika kejadian beliau sedang memandikan anak perempuan mereka berusia dua tahun, manakala isterinya pula sedang menggosok pakaian di bilik berlakunya kejadian ganjil itu.

Jiran-jiran berkerumun ke rumah pasangan Mohamad Shuhaimi Md Ilias dan Zainab Ramli selepas mendengar cerita 'Sejadah Berdiri'.

Mohamad Shuhaimi berkata beliau yang menghamparkan sejadah itu di bilik berkenaan sebelum memandikan anaknya dan tiba-tiba dipanggil oleh Zainab yang berada dalam keadaan ketakutan serta terkejut.

"Isteri beritahu sejadah dihamparkan tadi berdiri secara sendiri ketika dia hendak mengambil pakaian untuk digosok. Saya yang bergegas ke bilik itu terkejut melihatnya.

"Saya bertanya kepada isteri saya sama ada dia ada terkuis sejadah terbabit dengan menggunakan kakinya sehingga menyebabkannya 'berdiri', tetapi dia menafikannya dengan mengatakan ia berdiri secara sendiri," katanya.

Mohamad Shuhaimi (ketiga dari kanan) menjelaskan kepada para tetamu tentang 'Sejadah Berdiri' yang menyerupai seorang Muslimah menunaikan solat.

Katanya beliau menganggap kejadian itu mempunyai hikmahnya tersendiri dan berkemungkinan hendak memberitahu keluarganya mengenai arah kiblat yang sebenarnya.

Kejadian itu menyebabkan rumah mereka menjadi tumpuan kerana orang ramai berpusu-pusu datang untuk melihat sendiri sejadah 'berdiri' berkenaan. BERNAMA

---> Ntah betul ntah tidak yang sejadah tu benar2 berdiri sendiri .Sekali imbas gambar2 yang ditunjukkan macam dibuat2 je.Pegang2,lipat sana sini sikit,jadilah ''sejadah berdiri''.Terpulang kepada anda untuk percaya atau tidak.Tapi bagi saya,sukar untuk mempercayainya.Wallahua'lam.Oh ye,sila klik baca seterusnya untuk membaca kisah penuh.


Baca Seterusnya...

Thursday, October 1, 2009

'Doktor Lawak' Patch Adams percaya jenaka adalah terapi sembuh penyakit

DR Hunter Adams atau lebih dikenali sebagai 'Patch' Adams ialah doktor dan pelawak. -Foto AFP

DR Hunter Adams atau lebih dikenali sebagai 'Patch' Adams bukan doktor biasa yang pesakit temui. Dr Patch Adams ialah seorang pelawak. Kanak-kanak yang sakit tentu suka berjumpa dengan doktor lawak ini.

Adams percaya lawak jenaka, hilai ketawa dan kreativiti adalah sebahagian daripada proses penyembuhan pesakit.


Malah sepanjang 12 tahun dia berkhidmat di Institut Gesundheit - sebuah pusat perubatan di West Virginia, beliau dan rakan-rakan sekerjanya telah mempraktikkan perubatan "ala-lawak" ini.

Mereka mengamalkannya pada kira-kira 15,000 pesakit. Adams menghabiskan masa yang banyak mengkaji apa-apa yang membuat seseorang itu gembira.

Kata Adams: "Sebagai seorang doktor, saya percaya amat penting bagi seseorang individu itu gembira demi kesihatan. Ia mungkin merupakan faktor terpenting untuk menjamin kesihatan seseorang itu."

Adams hakikatnya adalah seorang aktivis sosial yang menghabiskan masa 30 tahun untuk membawa pembaharuan pada sistem penjagaan kesihatan di Amerika Syarikat (AS).

'Doktor lawak' membawa kegembiraan kepada kanak-kanak yang sakit.

Beliau menyifatkan sistem penjagaan kesihatan AS sebagai sistem yang "mahal dan elitis." Beliau mempromosikan satu model penjagaan kesihatan yang tidak disokong oleh polisi insuran semata-mata.

Beliau yang dilahirkan pada 28 Mei 1945 di Washington telah mengasaskan Institut Gesundheit pada 1972. Setiap tahun, dia juga menganjurkan lawatan untuk para sukarelawan mengembara ke seluruh dunia.

Para sukarelawan tersebut berpakaian sebagai badut untuk menghiburkan anak-anak yatim, pesakit, mangsa-mangsa peperangan serta bencana alam.

Patch Adams berjenaka dengan seorang mangsa tsunami di Hikkaduwa, selatan Sri Lanka pada 22 Mac 2005. Adams dan kumpulan seramai 30 pengamal perubatan yang juga pelawak menghabiskan seminggu di situ untuk merawat sambil menghiburkan mangsa-mangsa bencana alam. -Foto REUTERS

Misalnya, pada tahun 1998, Adams melawat Bosnia, sebuah negara yang dilanda peperangan ketika itu untuk memberikan bantuan.

Kehidupan istimewa doktor lawak bergelar Patch Adams ini memberikan inspirasi kepada sutradara filem untuk menghasilkan filem 'Patch Adams' yang dibintangi aktres popular Robin Williams.

Filem tersebut mengisahkan perjalanan hidup sebenar Patch Adams dan hajatnya untuk mentransformasikan sistem penjagaan kesihatan di AS.

Sambutan orang ramai yang menggalakkan telah melonjakkan filem tersebut sehingga mencapai tangga pertama dalam carta filem box-office.

Robin Williams (kiri) berlakon sebagai Hunter Patch Adams dalam filem 'Patch Adams'.

Selain itu, Adams ialah pengarang buku "Gesundheit!" Dalam bahasa Jerman, "Gesundheit!" bermaksud kesihatan yang baik.

Adams mendekati isu personal, komuniti dan kesihatan global dengan "penuh bersemangat". Ini kerana doktor lawak ini percaya "tindakan paling revolusi yang boleh dibuat dalam dunia ini adalah menjadi gembira."

Adams kini menetap di Arlington, Virginia. Tetapi menerusi promosi gaya perubatan "ala-lawak" beliau, sentuhan Adams dirasai di merata-rata tempat di seluruh dunia.


Baca Seterusnya...

Lawak Giler!!!(In English)

italiano in USA

To share a short funny jokes about italian in USA…hope u guys can enjoy it

A bus stop and two Italian men get on. They sit down and engage in an animated Conversation.

The lady sitting next to them ignores them at first, but her attention is galvanized when she hears one of them say the following:

Emma come First. Den I come. Den two Asses come together. I come
once-a-more! Two asses, they come together again. I come again and
pee twice. Then I come one Lasta Time.’

The lady can’t take this any more, ‘You foul-mouthed sex obsessed
pig.’ She retorted indignantly. ‘In this country, we don’t speak
aloud on Public Places about our sex lives.’

Hey, coola down lady, ‘ said the man. ‘Who talkin’abouta sex?
I’m a Justa Tellin my frienda how to spell ‘ Mississippi ‘,’

Lesson: Seek first to understand, and then be understood


Baca Seterusnya...

Wednesday, September 30, 2009

Zulkefly Mohamad Omar VS Isa Samad




Semalam terlerai sudah persoalan siapakah calon yang akan ditampilkan oleh Pas dan juga BN bagi pilihanraya kecil dun Bagan Pinang.Pas mencalonkan pesuruhjayanya di Negeri Sembilan iaitu Zulkefly Mohamad Omar,manakala BN meletakkan Tan Sri Isa Samad yang merupakan bekas naib presiden Umno sebagai calonnya.

BN tetap memilih Isa Samad yang juga merupakan bekas menteri Wilayah Persekutuan walaupun umum sudah mengetahui bahawa beliau pernah disabitkan dengan kesalahan politik wang dalam pemilihan Umno.Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga sudah berulangkali menyatakan penolakkannya terhadap Isa,tetapi nampaknya pucuk pimpinan BN memilih untuk tidak menuruti kata-kata beliau.Beliau pastinya kecewa dengan keputusan pemilihan Isa sebagai calon di Bagan Pinang.

Kalaupun BN menang di Bagan Pinang nanti,tetapi mereka akan menghadapi kekalahan dalam pilihanraya umum ke-13 nanti.Begitulah amaran yang dilontarkan oleh Tun. Kata Tun pemilihan calon yang tidak bersih akan menunjukkan bahawa BN tidak serius dengan usaha pembaharuan yang dicanang-canangkannya.Rakyat pula sudah semakin bijak dalam memilih pemimpin di mana pemimpin2 yang korup pastinya akan ditolak.Itulah yang membimbangkan beliau.

BN sebenarnya serba salah dalam membuat keputusan mengenai calon di Bagan Pinang.Jika ia memilih calon selain Isa Samad,ditakuti akan berlaku penolakkan dari akar umbi Umno di Dun tersebut.Ini kerana Umno bahagian tersebut memang mahukan Isa Samad sebagai calon.BN pastinya tidak mahu wujudnya sabotaj daripada kalangan ahli-ahli parti mereka sendiri.Jika mereka mengetepikan kemahuan akar umbi, tidak mustahil apa yang berlaku di Kuala Terengganu akan berulang kembali di Bagan Pinang.

Bagi Pas pula,perkara yang paling merisaukannya bukan mengenai calon. Calonnya iaitu Zulkefly Mohamad Omar merupakan seorang yang bersih.Beliau merupakan seorang yang disenangi oleh para penduduk di Bagan Pinang.Tetapi yang merisaukan Pas ialah perihal undi pos yang mencatatkan jumlah yang sangat tinggi iaitu lebih daripada 4000.Kalaupun Pas berjaya mendapatkan sokongan pengundi Cina dan India,belum tentu lagi parti tersebut boleh menang di situ jika undi pos tidak memihak kepada mereka.Sebab itulah kebelakangan ini Pas berulangkali mendesak SPR supaya memansuhkan undi pos,desakan yang turut dibuat oleh beberapa buah NGO.

Di atas kertas,memang BN mempunyai peluang yang cerah untuk mempertahankan kerusi dun Bagan Pinang.Itu kerana mereka mempunyai satu aset yang sangat berharga iaitu undi pos.Undi pos sejak dahulu lagi menjadi penyumbang terbesar bagi kemenangan BN di dalam pilihanraya.Boleh dikatakan di mana-mana saluran yang mempunyai pengundi pos,BN pasti akan memenanginya.Inilah tembok yang masih belum lagi dapat diruntuhkan oleh parti2 pembangkang.

Tetapi dari satu sudut,Pas sebenarnya sudah memperolehi kemenangan.Pencalonan Isa Samad merupakan kunci kemenangan tersebut.Ini kerana rakyat pastinya akan menganggap bahawa BN memang tidak serius untuk membuat pembaharuan kerana masih lagi memilih calon yang telah disabitkan dengan kesalahan politik wang.Rakyat umumnya tidak lagi mahu calon seperti itu untuk menjadi pemimpin mereka.Mungkin ramalan Tun Dr Mahathir bahawa BN akn tumbang di dalam pilihanraya ke-13 akan menjadi kenyataan.Seperti apa yang berlaku kepada parti LDP di Jepun.



Baca Seterusnya...

Tuesday, September 29, 2009

Isa Samad calon BN di Bagan Pinang


Tan Sri Isa Samad diumumkan sebagai calon BN dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang 11 Oktober depan.

Isa merupakan ketua Umno bahagian Teluk Kemang dan bekas naib presiden Umno.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong ekoran kematian penyandangnya, Azman Mohamad Noor dari BN yang menang dengan majoriti 2,333 dalam pilihanraya umum Mac tahun lalu.

Azman yang juga naib ketua bahagian Teluk Kemang, menewaskan Ramli Ismail dari PAS yang mendapat 4,097 undi.

Isa digantung selama tiga tahun sejak 24 Jun 2005 kerana rasuah politik ketika pemilihan Umno 2004. Pada mulanya, dia digantung selama enam tahun atau dua penggal tetapi dikurangkan selepas beliau membuat rayuan.

Ekoran itu, mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat bahawa Isa tidak seharusnya menjadi calon BN dalam pilihanraya kecil tersebut.

Jika tidak, katanya, imej Umno akan terjejas kerana dianggap tidak serius dalam memerangi politik wang sekiranya masih meletakkan mereka yang sudah didapati bersalah dalam rasuah politik sebagai calon.

Isa, katanya, sudah didapati bersalah dan kalau Umno letak beliau sebagai calon, ia juga bermakna bahawa Umno tidak ambil berat tentang kes-kes semacam itu.

Dr Mahathir berkata, kalau pun Isa boleh menang tetapi Umno "kena fikir seluruh Malaysia fikir apa terhadap Umno".

sumber:malaysiakini


Baca Seterusnya...

Monday, September 28, 2009

Sunday, September 27, 2009

Berakhirnya Cuti


Hari ini tamatlah cuti musim perayaan saya.Sudah lebih 2 minggu saya meninggalkan 'Taman Ilmu & Budi' untuk berhari raya di kampung bersama-sama keluarga yang tersayang.Taman Ilmu & Budi-itulah gelaran yang diberikan kepada Universiti Islam Antarabangsa-bersesuaian dengan fungsinya sebagai tempat untuk menuntut ilmu dan melengkapi diri dengan budi pekerti yang mulia.

Pejam celik pejam celik,hari ni sudah masuk hari kelapan bulan Syawal.Mahu percaya ataupun tidak,esok kelas akan bermula seperti biasa. Saya akan kembali semula ke kuliah,untuk menyambung semula pengajian yang tertangguh lantaran cuti hari raya.Rasa macam berat hati nak pergi kelas esok,sebab mood hari raya masih menguasai diri.Mood belajar pulak,lambat sikit nak muncul,hehe...

Balik kampung naik motor,balik UIA pun naik motor jugak.Perjalanan seperti biasa,akan mengambil masa selama 1 jam setengah-dengan kelajuan 80 km/j.Mungkin jalan menghala ke ibu kota hari ini akan menjadi sesak dengan kembalinya warga kota seusai menghabiskan cuti di kampung.Mujur naik motor,jadi bolehlah melepaskan diri dari kesesakkan jalanraya nanti.

Bagi para pelajar,mereka akan kembali dengan rutin harian mereka iaitu pergi ke kelas.Bagi para pekerja pula,mereka akan kembali melakukan rutin harian mereka iaitu pergi ke pejabat ataupun tempat kerja.Inilah persamaan antara mereka,tak terkecuali anda juga iaitu bila cuti dah habis,buat balik apa yang tertangguh,dan meneruskan kembali kehidupan yang dipenuhi dengan kerja,tugas serta tanggungjawab.

Selamat kembali bekerja dan belajar kepada semua.^.^





Baca Seterusnya...