http://www.emailcashpro.com

TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Monday, September 7, 2009

Pilihanraya kecil Bagan Pinang. PR VS BN


Hanya 2 minggu selepas prk Permatang Pasir, kita sekali lagi akan dapat menyaksikan pilihanraya kecil, dan kali ini di negeri yang terkenal dengan adat perpatihnya- Negeri Sembilan- sesuatu yang perlu diberi perhatian di sini ialah jumlah kerusi yang dimiliki oleh BN dan PR di dalam Dewan Undangan Negeri.

Dun Negeri Sembilan mempunyai 36 kerusi,20 dimiliki oleh Barisan Nasional manakala bakinya dimiliki oleh komponen2 parti Pakatan Rakyat. PR dijangka akan diwakili oleh PAS, kerana kerusi itu sememangnya telah ditandingi oleh parti tersebut pada pilihanraya umum yang lalu. Pada pilihanraya tersebut,calon BN Azman Mohammad Noor mengalahkan calon PAS Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi. Beliau memperolehi 6,430 undi manakala Ramli 4,097 undi.

Jika ditakdirkan PAS menang di dalam pilihanraya kecil ini nanti, ia akan menjadikan kerusi yang dimiliki oleh PR di dalam Dewan Undangan Negeri kepada 17 kerusi. Keadaan ini tentunya merisaukan BN dan sudah semestinya mereka akan bekerja keras untuk mengekalkan kerusi tersebut. Walaupun majoriti yang diperolehi oleh allahyarham Azman Mohammad Noor melebihi 2,000 undi, tetapi ia bukan jaminan bahawa kerusi tersebut akan kekal di tangan mereka .Pakatan Rakyat dengan momentum kemenangan berturut2 yang diperolehinya dalam beberapa pilihanraya kecil sebelum ini tidak mustahil akan dapat merampas kerusi Bagan Pinang.

Bagi BN,kekalahan akan menyebabkan reputasi parti tersebut semakin menjunam dan kemungkinan akan terus lenyap dalam PRU 13 nanti seperti apa yang berlaku kepada LDP di Jepun. Bagi PR pula,kemenangan akan menambahkan kepercayaan rakyat kepada mereka dan tidak mustahil, rakyat akan memilih mereka untuk menggantikan BN sebagai parti yang memerintah di negara ini.

No comments:

Post a Comment