http://www.emailcashpro.com

TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Tuesday, September 8, 2009

Ayam Berkokok


Bagi mereka yang tinggal di kampung, perasan tak anda bahawa ayam pada waktu malam akan berkokok mengikut masa-masa yang tertentu. Bermula pada pukul 12 tengah malam,kemudian sejam selepas itu, dan sejam selepasnya,dan selepasnya sehinggalah ke waktu subuh.

Biasanya, kokokan seekor ayam akan disahut oleh kokokan ayam2 lain di tempat2 yang berbeza, tak kiralah dekat seperti ayam di rumah jiran anda ataupun jauh seperti ayam di kampung sebelah.

Bagaimana ye ayam2 tersebut boleh tahu waktu2 yang tepat untuk mereka berkokok? Bukannye mereka ada jam. Apa pulak tujuan mereka berkokok agak2nye? Hmm...persoalan2 yang menanti jawapan. Tetapi bagi saya, tujuan ayam2 tersebut berkokok boleh dijangka mengikut waktu2 apabila mereka berkokok. Sekiranya ayam berkokok untuk kali pertama pada waktu malam, itu menunjukkan jam sudah pukul 12 tengah malam. Jadi kita paham2 lah, waktu 2 ialah masa untuk tido.

Bila ayam berkokok untuk kali yang kedua(pukul 1), itu sebenarnye peringatan kepada kita supaya tido,jangan tak tido2 lagi,hehehe. Kali yang ketiga pulak(pukul 2), ialah peringatan kepada mereka2 yang tido bahawa 1 jam lagi akan masuk pukul 3. Apa halnye ngan pukul 3?

Aha, bila ayam berkokok kali ke 4(pukul 3), sebenarnya ayam 2 nak bagitau yang sekarang adalah waktu yang sesuai untuk bangun malam-tahajjud- jadi kepada sesiapa yang yang rase dirinya mampu,buatlah. Kali ke 5(pukul 4) pulak, adalah untuk mengejutkan mereka2 yang terlepas nak bangun tahajjud pukul tiga tadi lah,hehehe...

Kali ke 6(pukul 5) untuk ape pulak ye? Agak2 korang nape ye?sebab ape ye? Hmm...takpelah,saya bgtau..sebab...ayam 2 nak bagitau yang dalam tempoh tak sampai sejam lagi akan masuklah waktu solat fardhu subuh. Jadi bagi sesiapa yang nak pergi ke masjid, bolehlah bersiap2.

Sekian sahaja pendapat saya tentang apa maksud atau tujuan ayam2 berkokok pada waktu malam.Bila dah namanye pendapat, tak semestinya betol,tapi kalo anda tau sebab2 lain, janganlah malu atau segan berkongsi pendapat ye.

Adapun mengenai bagaimana ayam2 tersebut tahu waktu2 yang sepatutnye diorang berkokok, allahua'lam(Allah lebih mengetahui). Mungkin ada yang memberitahu mereka sekarang dah pukul sekian2, jadi...ape lagi,berkokoklah.kok kokok kok....

No comments:

Post a Comment