http://www.emailcashpro.com

TerimA Kasih SaYa UcapkaN KepaDa Anda KeraNa Sudi MenGunJungi Blog Ini. SebeLum Pergi, Sila TinGGalkan SepataH Dua Kata di Chatbox SupaYa Saya DapaT Mengunjungi BloG Anda Pula (^.^)

Wednesday, September 16, 2009

Malaysia bakal sertai Formula One



Tahun depan kalau tiada aral yang melintang, insyaallah kita akan dapat menyaksikan kemunculan satu lagi pasukan baru dalam dunia sukan permotoran Formula One. Pasukan dari negara kita yang tercinta yang diberi nama 1Malaysia F1 Team.Pengumaman mengenainya dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Sebelum ini,Malaysia sudah pun terlibat dalam F1, tetapi bukan sebagai satu pasukan. Penglibatan Malaysia ketika itu hanyalah dari aspek penajaan dan perkongsian kepakaran apabila Petronas sebagai sebuah syarikat di bawah kerajaan menaja pasukan Sauber Racing Team.

Baguslah kalau kerajaan serius untuk terbabit dalam sukan F1 ni melalui penubuhan pasukan 1Malaysia. Lagipun usaha tersebut melibatkan kerjasama Proton sebagai pengeluar kereta nasional negara dengan Lotus iaitu suatu jenama pengeluar kereta yang terkenal dari England. Diharapkan melalui kerjasama tersebut, Proton akan lebih menjadi lebih berdaya saing dan mampu untuk mengeluarkan kereta yang setaraf dengan kereta jenama2 yang terkenal di dunia. Selain itu, penyertaan Malaysia di dalam F1 juga akan menaikkan lagi nama Malaysia di mata dunia, menunjukkan Malaysia walaupun masih lagi berstatus negara membangun tetapi berupaya untuk menyertai sukan tersebut melalui pasukannya sendiri.




No comments:

Post a Comment